Mörrum - fortsat i verdensklasse

Også 2015 byder på laksefiskeri i verdensklasse i Svenske Mörrum

I de sidste tre år har det ikke været nødvendig at skrive og vise billeder fra Mörrum - det har nemlig ikke været til at følge med omkring de mange fangster - så derfor har det været nemmere blot at slå ind på hjemmesiden fra Mörrum og se de mange fine Laks og havørreder, der er landet...

Men lidt skal der til, og ikke mindst når vores egne Danske lystfiskere gør det godt - her en hilsen fra Torben Jensen, FutureFly

Endnu en fantastisk flot sommerlax fra Mörrum - atter taget på det nye fluemønster First Cast

15_norge_50

(22 juni)
Endnu en fantastisk flot sommerlax fra Mörrum.

15_norge_49

10.22 kg og 94 cm. Og så i øvrigt på nyt fluemønster.

Tak for landing Allan Plesner Bloch. Fluemønster kommer senere. når jeg er hjemme igen

(20 juni)
Så lykkedes det endelig efter sidste katastrofe tur.

15_norge_48

Bilen nåede ingen gang at blive kold.

10 minutters fiskeri, og så kunne jeg lande en ny lax på 13.48 kg og 108 cm efter en kort og rolig fight.

Fanget på fluen Red Butt - sppinflue. Så er vi fornøjet.

Torben Jensen
Grenå

Tillykke med de helt fantastiske Laks Torben - flot, flot!!!
Redaktionen

God tur til Mörrum - havørredfiskeri i særklasse

Torben Jensen og Thomas Helweg - flotte havørreder

13_kochs_klumme_72

Lige lidt billeder fra vores sidste Mörrumstur, super god ferie i godt selskab med storfangeren Thomas Helweg.

Billeder fra Torben Jensen, Grenaa:

Mvh
Torben Jensen, Grenaa

FutureFly Forhandler - FutureFly Retailer

En af de største, fylder rundt!

”Janne”, som de nærmeste omkringværende laksefiskere kalder den levende legende inden for laksefiskeri og havørredfiskeri, Jan Johansson fra Sverige, fylder i dag lørdag den 13. april 70 år.

13_kochs_klumme_07
                   Jan Johansson (til venstre) OG Thøger Thøgersen nyder livet i fulde drag.
                            En nygået junilaks og stor elv på vej ned. Der er mere i vente.

Ud over sin store kunnen inden for lakse- og havørredfiskeriet, er Janne også kendt som en stor forfatter med flere bøger på samvittigheden, samt ikke mindst artikler til fiskeblade, herunder Flugfiske i Norden og FiskeMagasinet i Sverige.

Jeg har været så heldig at Janne har bidraget til hjemmesiden her, og det ikke mindst sammen med to af hans fiske-kompis Pär Jansson, Sverige og Nils Christensen, Danmark. Heldig har jeg været, også at møde ”Janne” i Danmark, hvorefter det blev mig den ære at få et par af mine favoritfluer med i en hans mange flotte bøger.

13_kochs_klumme_08

Jan Johanssons "Dee Royal"

En speciel flue skal nævnes i denne anledning. Laksefluen Dee Royal, Jannes supergode mønster, som Nils hjemtog til de Nordjyske havørredvande. Denne flue har om nogen fanget mange havørreder, og ikke mindst ved undertegnede selv.

Kære Jan Johansson, et stort tillykke herfra undertegnede og hjemmesiden Lystfisker-liv. dk med de 70 år.

Som bekendt: Guderne trækker ikke fra et menneskes tilmålte levetid, de timer der gik med at fiske. Derfor venter der fortsat mange gode timer til dig Janne ude ved laksevandet , ikke mindst ved din elskede Surna Elv i Norge.

Med håbet om en god dag – TILLYKKE!

Mörrumslaks til dansk laksefisker

Torben Jensen fra Danmark på besøg i Mörrum

Normalt er det de danske laks i Storåen der lader sig overliste af Torben Jensen. Torben Jensen er fra Grenaa.

Men besøgene i Mörrum her i juni måned, har givet tre flotte laks - alle over 10 kg.

Torben skriver:
Har lige haft nogle dage i Mörrum i det Svenske.

Tropevarme og masser af myg, varmt vand, men alligevel lykkedes det at lande en af åens flotte blanklaks. stor tak til Thomas Helweg for sikker landing.

13_kochs_klumme_28

13,24 kg og 105 cm. den 8 juni

Torben skriver:
Endnu en tur til Mörrumsåen den 22. juni.

13_kochs_klumme_29

13_kochs_klumme_30

Gav et par prægtige laks på 10.4 kg og 10.6 kg.

Skønt at se så mange lax i åen igen.

Torben Jensen

FutureFly Forhandler og FutureFly Retailer

Mörrum - Rene Gerken, blogger

Mörrum er får mig en Elv, som har betydet meget får mit laksefiskeri igennem de sidste tre år. jeg har besøgt Mörrum med både held og uheld. Jeg er så heldig at jeg har en god kammerat, som har arbejdet og boet i Mörrum i nogle år oh han kender elven rigtig godt.

Det første år jeg var ved Mörrum gjorde jeg den fejl, at fiske alle pools 1-32, samt Vittskövle og Knaggelid på seks dages fiskeri. Jeg tror aldrig jeg har været så forvirret før, med hensyn til mit fiskeri. Jeg fangede ingenting, ikke engang mærkede det mindste, og det var selvom der blev taget mange fisk på dette tidspunkt, som var engang i efteråret. Jeg husker tydeligt at jeg sagde til mig selv da jeg kom hjem, jeg skal aldrig til Mörrum igen.

Men året efter stod jeg der igen, men denne gang havde jeg kun købt kort til to dages fiskeri. Første morgen på Knaggelid, hvor der ikke går så mange mennesker og fisker og der ikke er stier og bænke, altså at man føler at man er ude i den rå natur. Fiskede hele stykket med min gode kammerat, som legede guide for mig, og denne gang troede jeg virkelig på det, da han selv havde fanget en fisk på på stykket nogle dage forinden.

Men da aftenen var omme, stod vi stadig uden fisk. Dagen efter stod vi op kl. fem om morgenen, og en time senere stod vi klar ved Knaggelid igen. Her skulle der kun gå nogle få minutter før at jeg havde fisk på. Super fight, som tog 10 minutters tid, og inden jeg landede fisken, havde jeg været uden i elven to gange, da fisken havde gået rundt om nogle sten.

Fisken var en flot farvet hunfisk på hele 110 cm. Min Største laks til dato. Når jeg fisker fisker jeg som en maksine, men når jeg har fanget fisk, slapper jeg meget mere af, faktisk så meget at på denne dag, fiskede jeg ikke rigtig mere, men jeg skulle helt sikkert tilbage til Knaggelid året efter.

For en uge siden var jeg tilbage I Mörrum, jeg overnatter i Olufström, som ligger en halv times kørsel fra Mórrum, jeg gider ikke alt det ræs som er i Mörrum.

Igen var jeg sammen med min gode kammerat, og igen stod vi på Knaggelid tidligt om morgenen, hvor der ikke er mange som fisker. Vi var meget heldige denne dag, da fiskene virkelig rørte på sig. I den første pool, så vi måske 15 fisk, som var oppe at vende, og jeg mistede også fisk efter 10 minutters fiskeri.

En time senere, stod vi på en fin nakke på det øverste af Knaggelid, og vi kunne se at der var nogle spinnnefiskere, som havde taget en fin laks lidt oven får nakken, så der var fisk på gang. Jeg startede først, og fem kast senere med en synke 2-3 skydehoved og en Beiss flue, stod jeg med stangen bukket. En stor fisk havde taget fluen på et strip. Fightede hurtig fisken, og vi fik taget nogle billeder, før den blev sat ud igen. Fisken var en stor hunfisk mellem 95-100 cm.

Min kammerat fik en flot hybrid en time senere på 70 cm, og så var dagen reddet, og som før fik jeg ikke fisket meget mere denne weekend.

Jeg har mange gode kammerater, som tilbringer op til 14 dage ved Mörrum om året og fanger mange fisk, jeg har været så heldig at få lov til at dele deres billeder med jer.

Hvis i skulle få lyst til at komme til Mörrum, og det er jeres første gang, så skal i være klar til med andre medfiskere, der kan være rigtig mange mennesker. I starten kunne jeg overhovedet ikke koncentrere mig, når der sad tre tyskere på en bænk bag mig, og de sad kun og ventede på at jeg blev færdig, men nu har jeg vendt mig til det.

Du kan ikke sammenligne Mörrum med vores danske åer, mange siger at vi har et godt fiskeri herhjemme, og ja det har vi, men at fiske mörrum er noget helt andet end foreksempel Skjern Å. Du kan vade, du har meget skov ned til elven, og du fisker hurtigt strømmende vand, samt store sten i elven, og det finder du ikke herhjemme.

Grej som jeg bruger er tohåndsstænger #7-9, 12 til 14 fod lange. Linerne er alt fra flydende til synke 5 skydehoveder, med 10 fods polyforfang på. Fluerne er alt fra små uldsokker til store sorte fluer om natten.

Hvis du har spørgsmål til dette fiskeri, og du altid velkommen til at skrive på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.